De elektrische auto kent veel fiscale voordelen. Halverwege 2020 werd bekend gemaakt dat er subsidie aangevraagd kan worden na aanschaf van een elektrische auto. Zowel voor een nieuwe als tweedehands elektrische auto. Een ander bijkomend voordeel van een elektrische auto is dat het percentage over de bijtelling lager is bij een elektrische auto dan bij een brandstofauto. Onderstaand lichten we dit verder toe.

 

Bijtelling elektrische auto

De bijtelling op brandstofauto’s is vastgelegd op 22 procent over de cataloguswaarde van de auto. Voor elektrische auto’s geldt in 2021 een bijtelling van 12 procent over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde van de auto. Over de meerwaarde geldt de gebruikelijke 22 procent bijtelling.

Bijtelling Tesla

De Tesla is de populairste elektrische auto. Om een goed beeld te geven over hoeveel bijtelling er betaald moet worden over een elektrische auto, nemen we als voorbeeld een Tesla Model 3, waarbij we uitgaan van de belastingschijf waarbij een fiscaal jaarinkomen geldt tussen de € 19.844 en € 34.954. Per maand is het verschil ongeveer € 80,- netto bijtelling, wat dus op jaarbasis leidt tot een aanzienlijk verschil. 

 

Variabele bijtelling

De term variabele bijtelling wordt de laatste tijd steeds vaker gebruikt. Er is zelfs al een pilot gestart om de onderzoeken wat het resultaat is van variabele bijtelling. Bij variabele bijtelling wordt er betaald naar gebruik. Wordt er weinig privé gereden, wordt er weinig bijtelling betaald en wordt er veel privé gereden, wordt er meer bijtelling betaald. Dat is anders dan de bijtelling die we nu kennen: daar maakt het niet uit of er 600 of 6.000 kilometer privé wordt gereden, het percentage van de bijtelling is hetzelfde.

https://www.trackjackeurope.com/kennisbank/bijtelling/2021-2/