Veel lijders nemen een beschermende houding aan uit angst voor de soms hevige pijn. Maar dit is een vergissing, want spanning, de meest voorkomende oorzaak van nekpijn, betekent dat de nekspieren al verkort zijn. Als je nu stopt met bewegen, ondersteun je dit proces, zodat de pijn kan toenemen. Daarom is beweging nuttig bij nekpijn. Speciale oefeningen hebben bewezen nuttig te zijn. Fysiotherapie is bijzonder nuttig bij chronische nekpijn. Gerichte pijnbestrijding is altijd vooraf nodig om beweging überhaupt mogelijk te maken.

Op een gegeven moment bereikte ik ook het punt dat ik fysiotherapie voorgeschreven kreeg om van mijn nekpijn af te komen. Ik ging naar mijn fysiotherapeut voor 45 minuten eenmaal per week gedurende 6 weken. De oefeningen waren goed geïnstrueerd en uitgelegd. Ik denk altijd dat gymnastiek een beetje een verkeerde benaming is. Uiteindelijk ging het om gerichte, zachte spieropbouwende training voor het nek- en ruggebied. Natuurlijk, de eenheden zelf deden me veel goed op het moment van de oefeningen. Net zoals elke vorm van oefening mij helpt tegen mijn spanning en spanningshoofdpijn.

Het belangrijkste was echter niet de oefensessie, maar dat ik van een goede fysiotherapeut oefeningen mee naar huis kreeg, die ik op elk moment in mijn dagelijkse routine kon opnemen. Het heeft waarschijnlijk geen zin ze hier te vermelden, omdat ze min of meer op mijn persoonlijke tekortkomingen waren toegesneden. Ik gebruik sommige van deze oefeningen nog jaren na de fysiotherapie en heb zo een nieuwe stap gezet op weg naar eindelijk pijnvrij worden.

Heb jij ook nekklachten? Kijk dan eens bij SMC Amsterdam. Ook geschikt voor manuele therapie Amsterdam.