Artikel marketing wordt binnen internet marketing in principe het meest gebruikt ten behoeve van zoekmachine optimalisering (SEO) en dan voor het off-page gedeelte. Vroeger was off-page SEO niets anders als zoveel mogelijk links te plaatsen op allerlei websites in de wereld die het mogelijk maakten om via deze links een verwijzing te leggen naar je website op basis van de belangrijkste zoekbegrippen, dit proces was bekend als link building zoekbegrip als link wordt overigens ook wel ankertekst genoemd. Artikel marketing is in het leven geroepen nadat Google besloot dat linkbuilding als spammen gezien werd. Hierdoor vielen vele websites volledig uit de rankingen weg, andere website kregen ineens handmatige penalty’s en moesten vechten om weer terug te komen. Google vond nog slechts artikelen goed die passen bij de website en die een verwijzing hadden vanuit het artikel op externe websites met een verwijzing vanuit een link naar de website.

Artikel marketing en off-page SEO

Zoals gezegd is artikel marketing zeer geschikt om ondersteuning te leveren bij het naar boven krijgen van websites. Nadat een website on-page gereed is, is de tijd aangebroken om deze website te voorzien van verschillende artikelen die gepubliceerd moeten worden op verschillende externe website. Zowel de websites als de artikelen moeten een duidelijke relatie hebben met de website. Met andere woorden het totaal moet relevant zijn met betrekking tot het onderwerp en de inhoud van de website. Wat naast relevantie ten aanzien van het onderwerp en de inhoud ook zeer belangrijk is, is dat alle artikelen uniek zijn. Wanneer de inhoud grotendeels hetzelfde is, zal Google de website negatief beoordelen wegens “duplicate content”. Een niet onbelangrijk detail daarnaast nog is het belang van het plaatsen van de artikelen in de juiste, passende categorie binnen de externe websites. Duidelijk gesteld, relevante en unieke content is noodzaak binnen artikel marketing

Artikel marketing off-page voorbeeld

Om bovenstaande in relatie met artikel marketing duidelijk te maken volgt hier een praktisch voorbeeld. Stel u heeft een website die over keukens gaat, dan moet u artikelen schrijven die een duidelijke relatie tot keukens heeft. Men kan wat over koken, woninginrichting of, zeer eenvoudig, over keukens schrijven. Echter wanneer het artikel over vliegtuigen gaat, zal Google dit als niet relevant beoordelen. Hetzelfde geldt voor de categorie waarbinnen zo´n artikel gepubliceerd moet worden. Een artikel over keukens plaatst men in een categorie die met eten, koken, inrichten of iets dergelijks te doen heeft, maar niet in de categorie verkeer bijvoorbeeld. Wanneer deze eenvoudige voorbeelden gevolgd worden, zal artikel marketing zeker bijdragen aan een hoge positie bij Google.